Till bloggen

MATFOTOGRAFERING ON LOCATION

5 november, 2020 av

UTMANINGEN ATT JOBBA UTE HOS KUND

För mig som ofta fotograferar mat ute på plats hos kunden så varierar behovet på ljus/utrustning mycket mellan uppdragen. De faktorer som spelar in, är i huvudsak, utrymme, tid och budget.
Många av mina kunder är restauranger som behöver attraktiva matbilder att presentera på webb och i sina menyer. Oftast sker fotografering på plats i restaurangen vilket gör att förutsättningarna aldrig är desamma. Kunderna har olika budget, tidsramen för fotograferingen varierar kraftigt och lokalerna skiljer sig åt i både utrymme och ljus.

Alla dessa faktorer måste jag ta hänsyn till när jag planerar vilket ljus och vilken utrustning som uppdraget kräver.

Det är inte alltid varken tid eller budget räcker till för att sätta upp en studio setup med 3-4 blixtar.

STÄNDIGA KOMPROMISSER

Det är sällan lokalen är optimal för fotografering och tidsramen ligger ofta på max 3 timmar eftersom uppdraget vanligtvis ska genomföras mellan lunch och kvällsservering.
Detta tvingar fram ständiga kompromisser vilket gör att jag bl.a. försöker använda så lite utrustning som möjligt för ljussättningen samtidigt som slutresultatet ska matcha kundens önskemål och behov.
Något jag lärt mig med åren är just detta. Att ta fram en färdig produkt anpassad efter kundens önskemål och inte min egen ”standard”.

Setup – BELYSNING

Huvudljus – Deep Umbrella

Så hur gör jag på de uppdrag där utrymme, tid och kanske även budget är begränsad?

Lösningen är en, max två blixtar, samt en reflexskärm. Vid fotograferingar där utrymmet tillåter kan jag använda Elinchrom Litemotiv Indirect 145x145cm vilket är en av mina favoriter när jag fotograferar mat då den kan simulera ett snyggt fönsterljus.
Dock så är den softboxen ganska stor och kräver ett rejält stativ vilket inte passar in i en liten portabel setup.

Så för huvudljus väljer jag istället många gånger Elinchrom Deep Umbrella 125cm White med diffusorduk. Den är superlätt att ta med sig, monteras upp på några sekunder och ljuset är väldigt lätt att jobba med.
Skulle också vilja påstå att det är Elinchroms mest prisvärda ljusformare! Jag har tidigare varit mycket skeptisk till att jobba med paraplyer eftersom det varit svårt att hitta modeller som håller för professionell användning. Konstruktionen är för klen vilket gjort att paraplyet går sönder efter några få jobb.

Elinchroms serie paraplyer Deep Umbrella är dock av helt annan klass! Jag har nu släpat runt på mina paraplyer på många on location uppdrag och de känns fortfarande mer eller mindre som nya. Ja förutom doften av matos då😊

Om jag ska rekommendera ett alternativ till Deep Umbrella så är softboxen Rotalux 100×100 cm mycket trevlig att använda för matfotografering och dessutom lätt att ta med.

Fyllnadsljus – Reflexskärm

Som fyllnadsljus är många gånger en reflexskärm den enklaste och mest praktiska lösningen.

Tidigare har jag ofta använt Lastolite Skylite 1×1 meter eftersom jag uppskattar stabiliteten dess aluminiumram ger. Nackdelen är att den är ganska skrymmande och behöver stabilt stativ vilket såklart både påverkar min mobilitet och kräver utrymme.

Lastolite har många varianter av reflexskärmar och de kanske mest kända är de s.k. pop-up modellerna. De har aldrig riktigt passat mitt sätt att jobba men för ett tag sedan lanserade Latolite en ny genialisk produkt, reflex/diffusorskärmen HaloCompact!
Hopfälld är HaloCompact superkompakt och den smarta konstruktionen går snabbt att sätta upp. Dess stabila aluminiumram med 1/4” gänga i handtaget ger möjlighet placera HaloCompact på ett lätt stativ med liten kulled. Denna kombination är extremt lättjobbad och reflexskärmen kan enkelt och precist placeras i önskat läge.

Kicker – Accentljus

Om jag har möjlighet att använda två blixtar blir min andra ljuskälla en kicker som ger bilden ytterligare en dimension genom att skapa blänk och högdagrar. För detta använder jag en blixt med en standard 18 cm reflektor med raster.

VAL AV Blixtar

Beroende på uppdrag, plats och omgivande ljus växlar jag mellan att använda Elinchrom ELB 500 och ELB 1200. För att få kontroll över reflektioner och motivets textur använder jag alltid polarisationsfilter på objektivet under matfotografering. Detta filter dämpar ljusgenomsläppet med ca 1,75 bländarsteg vilket gör jag behöver blixtar med hög ljusstyrka.

För matbilder där både miljö och huvudobjekt ska ha kort skärpedjup fungerar ELB 500 utmärkt. Fördelarna med ELB 500 är många. Blixen har låg vikt och kan plockas isär i flera delar vilket underlättar transport. Under fotografering uppskattar jag att lamphuvudet endast väger 350 gram vilket gör att ett enklare stativ kan användas eller att blixten kan placeras på bomstativ.

Ska maträtten friläggas för att t.ex. användas för en meny måste tallriken ha skärpa från framkant till bakkant. Vid dessa tillfällen använder jag antingen ett tilt-shift objektiv eller fokus stacking samt en liten bländaröppning för bästa möjliga skärpedjup. Denna kamerauppsättning kräver mycket ljus vilket gör att valet då faller på ELB 1200.

NÅGRA BILDEXEMPEL

DEEP UMBRELLA OCH REFLEXSKÄRM

För denna fotografering var utrymmet mycket litet vilket gjorde att jag placerade maträtten och bakgrund direkt på golvet.
ELB 500 med Deep Umbrella White 125 cm samt diffusor är huvudljus och silverytan på HaloCompact fungerar som fyllnadsljus.

Ett blixthuvud | Huvudljus Deep Umbrella 125cm | fyllnadsljus Halo Compact reflexskärm

TVÅ BLIXTAR SAMT REFLEXSKÄRM

Denna fotografering genomfördes utomhus vilket gjorde att jag behövde extra mycket ljusstyrka från blixten för att konkurrera ut solljuset vilket ELB 1200 med dubbla lamphuvuden klarar galant. Rotalux 100×100 cm används som huvudljus, HaloCompact som fyllnadsljus och på andra lamphuvudet sitter en 18 cm reflektor med raster vilket fungerar som kicker.

Tilt-Shift objektiv, liten bländare och stark ljuskälla ger god skärpa från bildens framkant till bakkant.

TVÅ BLIXTAR SAMT REFLEXSKÄRM

Återigen en setup för litet utrymme. ELB 500 med dubbla lamphuvuden. Det ena med Deep Umbrella 125 cm samt diffusorduk (huvudljus) och det andra med 18 cm reflektor och raster (kicker). Denna gång använde jag en vit kartongskiva som litet fyllnadsljus, Svart Tether Tools klämma håller kartongskivan på plats.

Kort skärpedjup lyfter fram huvudmotivet.

TVÅ BLIXTAR

ELB 500 med dubbla lamphuvuden passar utmärkt för denna tajta set-up. Deep Umbrella 125 cm med diffusorduk gör jobbet som huvudljus och 18 cm reflektor med raster är kicker. Eftersom maträtterna fotograferades rakt uppifrån gav Deep Umbrella snyggt ljus över hela tallriken och inget fyllnadsljus krävdes.

Fotograferat rakt uppifrån för bilder som passar i en meny.

Hoppas du har fått lite inspiration och ideér om hur man kan sätta upp en relativt enkel och liten setup på location.
Jag kan varmt rekommenderar Elinchrom Deep Umbrella och Lastolite  HaloCompact. Två produkter som är mycket prisvärda, lätta att jobba med samt smidiga att ta med på alla uppdrag!

Fotograf Paul Lindqvist tar lätt till sig ny teknik och har förmågan att använda den för att nå fantastiska bildresultat.
Oavsett om det är en maträtt eller ett företagsporträtt som ska avbildas så tillför Paul motivet det lilla extra som höjer bilden utöver det vanliga.

Följ Paul på sociala medier!

Instagram

Instagram

Hemsida

hemsida

Facebook

facebook