Till bloggen

Marmelad, Ost & Vin – How I got the shot

3 juli, 2018 av

UPPDRAG

Tjusningen med att jobba som fotograf är att man dyker på nya utmaningar nästan varje dag. Ett sätt för mig att kunna hantera dessa utmaningar är att konstant försöka utvecklas och prova nya saker. Jag har idag gjort flera kokböcker och har ett förflutet som kock. Ofta i kokbokssammanhang så måste man jobba effektivt och noggrant då budgeten för en kokbok ofta är ganska lågt satt. Det finns inte så mycket utrymme för detaljerad ljussättning med många ljus och redigeringen skall vara så effektiv som möjligt. En dag tänkte jag att jag skulle göra ett eget projekt där jag tog mig tid att jobba med fler ljuskällor som hade ett tydligt eget uppdrag i att belysa en bild. Mitt mål är att få fler kunder som uppskattar hantverket i en tydligare reklambild istället för att få rena ”bloggbilder” som man ofta ser i kokböcker nu. (Det är inget fel alls med det men arbetet kring ljussättning är helt olika beroende på syfte med bilden.
Jag va ute efter en ”mysig” bild där jag lekte med tanken att få ett marmeladföretag att anlita mig. Låt säga, St Dalfour. Detta skulle ge mig rätt förutsättningar. Målet blev lite ”oldschool” möter det moderna. Sagt och gjort. Iväg till affären för att köpa ingredienser

Ingredienser

Plats och Utrustning

Väl tillbaka i studion så stötte jag på ett litet problem. Studion har takfönster och vissa stunder på dagen så får man direktljus från detta takfönster i själva fotograferingsdelen av studion. Men eftersom jag insåg att fotograferingen och setupen skulle ta sin lilla tid så räknade jag kallt med att solen skulle ha flyttat sig tillräckligt när det va dags att ta bilden.

Direkt solljus i studion

Utrustningslistan blev lång, då jag stod i studion så jobbade jag mig fram till att få ljus på rätt sätt i varje del av bilden. Det va några delar som kändes viktiga i denna bilden för att få rätt ”känsla”. ”Lantlighet”, Mysfaktor, fräschhet och produktplacering (utan att det blir en ren produktbild). Så lungt och systematiskt tog jag fram ljusformare efter hand behovet identifierades och sattes på lämplig blixt. Såhär blev utrustningslistan till slut.

2st ELB1200
1st ELB400 med HS-huvud (Valet av HS-huvud va för att det va det jag hade till hands, HS- funktionen användes ej)
2st ELB500TTL med 2st separat styrda huvud.
Ljusformare va.
1st Rotalux 50×130 med stripdiffusor 15×130 och transparant deflektor (mjölkvita)
1st 21cm reflektor med 30° raster
1st 18cm reflektor med 20° raster
1st snoot med raster 10° raster
1st 44cm vit mjukljusreflektor med raster och 44cm klaff
Utöver det hade jag stor nytta av Coloramas Translum 1,5 steg som jag gjort några små diffusorramar om men som även gav mig en snygg mjuk reflektion i vinflaskan.
Som bakgrund använde jag Lastolites ihopfällbara bakgrund Smoke/Concrete upphängd med den magnetiska hållaren..

Rotalux 50x130 med stripdiffusor 15x130
Translumenmaterial från Colorama
18cm reflektor med 20° raster
44cm vit mjukljusreflektor med raster och 44cm klaff
18cm reflektor med raster genom via translucentramen
Snoot med raster 10° raster

Setup

Efter att ha skissat på en ungefärlig uppställning om hur jag ville att saker och ting skulle stå så började jag så smått att sätta upp ljuset.
Då vinflaskan skulle ha den största reflektionen av en ljuskälla i sig så började jag med den. En Rotalux 50×130 med en 15×130 stripdiffusor som slogs igenom utrullad translumenmaterial från Colorama, På så sätt gjorde jag en mjuk avtoning från ljuskällan som reflekterade sig i vinflaskan och gav lite ”allmänt” ljus.
Som huvudljus på uppläggningen så hade jag en 18cm rasterförsedd reflektor som bommades över. Jag använde ett litet ELB-huvud för att hålla nere vikten på bomen. Detta slog jag via en diffusorskärm som jag gjort med Coloramas Translumentmaterial. Hur jag gjort den kan du se på detta youtubeklipp,
För att sätta lite extra ljus på marmeladburkens ettikett så använde jag en rasterförsedd snoot. Både allmänljuset ovanifrån och marmeladettikettljuset belyses med 2 huvud från en ELB500TTL, ena på nästan maxkapacitet (allmänljuset) och andra på det lilla extra som är kvar att utnyttja från blixten (ettiketten)

På bakgrunden satte jag en 21cm rasterförsedd reflektor som skapar en vinjentering på bakgrunden och lyfter fram och förtydligar marmeladburken.
Avslutningsvis gav jag en liten kick på vänster sida av bild (granatäpplet får struktur och osten får lite snygga högdagers, dessutom fick jag lite blänk i nedre delen av marmeladtäcket på kexet. Ljusformaren va en 44cm rasterförsedd mjukljusreflektor som jag hade en klaff på för att minimera reflexer i vinflaskans glas, då dessa reflexer hade gett allt för hårt ljus.
18cm reflektor med 20° raster ovanifrån
Bakgrundsljus 21cm reflektor med 30° raster
Snoot med raster 10° raster för etiketten
Accentljus 44cm vit mjukljusreflektor med raster och 44cm klaff
Rotalux 50x130 med stripdiffusor genom translumenmaterial

Efter att ha balanserat upp ljusen mot varann va det dags att ta bilden.

Med min kamera kan man ta en HiRes-bild. Den tar då 8 bilder efter varann där inbyggda stabilisatorn gör en liten förskjutning, detta gör att man får en upplösning på RAW-bilden som motsvarar 80mp. Dessa 8 bilder tas i snabb följd och här är en klar fördel med den snabba återladdning i blixtarna. Även om det nu är ett stilleben så föredrar jag att ha så tight som möjligt mellan exponeringarna, jag upplever att även stilleben blir skarpare då.

Redigering och resultat

Mitt mål är att hitta balansen mellan att göra saker direkt i kameran och sen redigering på ett sådant sätt att jag blir så effektiv som möjligt. Istället för att ta bort några reflexer (små punkter) i flaska och burk med hjälp av skärmar så valde jag att ta bort det i efterarbetet, sen har jag fixat till lite smulor och damm, En liten förändring i perspektiv och lite ”umph” i bilden, så va den klar. Ganska snabbt gjort efterarbete.

Oretuscherad
Retuscherad

Produktfoto har fördelen med att saker kan få ta sin tid. Sinnet för detaljer stärks och känslan för hur olika material/ytor reflekterar ljus blir bättre. Utmana dig själv, gör något du inte gjort förut när du gör egna projekt, vem vet, en dag står du med en ny typ av uppdrag som du självsäkert kan kliva in i för du har redan utmanat dig med liknande bilder.

Du har kanske mött Göteborgsbaserade fotografen John Hagby på någon av hans utbildningar eller på fotomässor?

John är nämligen inte bara en duktig fotograf, han äger också förmågan att föra vidare sin kunskap och entusiasmera andra fotografer på sina utbildningar, seminarier och i sin roll som säljare av studioutrustning.

Följ John på sociala medier!

Instagram

Instagram

Hemsida

hemsida

Facebook

facebook