Till bloggen

Fånga Dagen – How I Got The Shot

6 december, 2017 av

Uppdrag

I jobbet som fotograf handlar det många gånger om att anpassa sig till rådande förhållanden och göra det bästa av en situation som inte är till hundra procent så som man skulle önska. Ska bilderna på löparen i terrängspåret fotograferas samt levereras senast fredag och regnet bara öser ned, så är det bara att köra ändå!

Jag gillar den utmaning det innebär och så klart utvecklas jag också på ett helt annat sätt än om jag blev serverad bästa förutsättningar hela tiden. Dock är det ibland roligt att få möjlighet att göra helt tvärt om. Till exempel att utgå ifrån ett väder eller ett speciellt ljus och sedan köra en fotografering anpassat efter det. En sådan fotografering hade jag förra vintern.

Det var meningen att det skulle vara en ledig lördag med mest pyssel inne. Ni vet, en dag för att komma ikapp med allt man inte hinner under veckorna.
Men när vi vaknade hemma och drog upp gardinerna, så var hela världen vit! Vi bor precis på Dalälvens kant och någon dag per år, när det fryst på väldigt snabbt, så bildar fukten från älven den mest fantastiska rimfrost på hela landskapet runt vårt hus.

Plats & utrustning

Jag hade länge haft en idé om att göra en bild inspirerad av den gamla sången ” Jag ska måla hela världen lilla mamma” och vilken backdrop kunde vara bättre till det än det här? Landskapet utanför huset var ju som gjort för att en vinterprinsessa skulle kunna ha målat allt det vackert vita.

Så det vara bara att låta tvätten vänta, åka ner till studion, hämta kamera samt blixtar och muta dottern med smågodis och femtio kronor för att få henne att ställa upp som modell i kylan.

Utrustning

Setup

Jag ville att bilderna skulle ha känslan av naturligt ljus men med lite touch av saga och magi. Det lyxiga med att ha studioblixtar som går på batteri är att jag kan bestämma och sätta vilket ljus jag vill även i miljöer där jag inte har tillgång till ström.

Jag bestämde mig för att använda en liten softbox snett framifrån för att få ett mjukt och vackert ljus i ansiktet samt en lågt placerad blixt rakt bakifrån för att få ett fint motljus som gjorde lite skimmer i hår och på kläder.

ELB 400 med Portalite 66x66cm Softbox
2ST ELB 400 batteriblixtar ute i snön

Redigering & Resultat

Sedan behövdes faktiskt inte speciellt mycket efterbehandling för att få färdiga bilder som blev krispiga och vintriga, som hämtade ur en saga!

Så var inte för bekväma av er nu i vinter utan ta tillfället i akt på de fina dagar som är och bege er ut och skapa magiska bilder. Du får frusna tår ett par timmar men bilderna finns kvar för alltid!

Resultatet

Therese Asplund

Ateljé Linslusen i södra Dalarna drivs av duktiga fotografen Therese Asplund. I hennes breda fotorepertoar finns allt från brudpar och bebisar till gräddtårtor och joggingskor. Fotograferingarna sker i studion i Avesta eller dit uppdragen för henne.

Therése stora drivkraft kommer både från bildskapandet och från mötet med olika människor och företag. Hon ser det som en förmån att få arbeta tillsammans med sina kunder och skapa de bilder som passar just dem.

Therese Asplund

Följ Therese på Sociala medier

Facebook

facebook

Instagram

Instagram

Hemsida

hemsida