fbpx
Till bloggen

Elinchrom Paraply – Lätta att bära, Enkla att använda

6 februari, 2019 av

Elinchrom erbjuder ett sortiment av standardparaplyer samt djupa paraplyer i ett antal storlekar med olika ytor. Det finns många fördelar med att använda paraplyer som ljusformare.

Vi frågade Paul Lindqvist hur han använder fotoparaplyer i sitt dagliga arbete som fotograf.


Aifo: Vi vill passa på att tack för dina härliga matbilder som vi förstått oftast fotograferas på plats hos dina kunder.

Paul: Tack! Ja, i de flesta fall åker jag ut till mina kunder. Det gör att jag enkelt kan prata med personal och kockar samt få med restaurangmiljön i bild.
Eftersom kunden ofta ligger inne i Stockholm väljer jag att resa med allmäna kommunikationer som buss och tunnelbana för att slippa trafik och onödiga extrautgifter som taxi, p-böter m.m.

Aifo: Det låter som ett smidigt sätt att resa samtidigt som det måste ställa stora krav på storleken på din packning.

Paul: Ja, det är såklart nödvändigt med utrustning som både har kompakt storlek och låg vikt. Det är en av anledningarna att jag valt jobba med Elinchrom ofta i kombination med paraply samt rasterförsedd reflektor.

PL-Packning

Aifo: Vi vet att du tidigare jobbade med ELB 400 men nu övergått till att jobba mer med ELB 500 TTL. Beror det på att de bägge lamputtagen på ELB 500 TTL är helt asymmetriska?

Paul: Nja… Det är såklart mycket bra att helt fritt kunna styra styrkan mellan A- och B-uttaget men oftast använder jag två enheter med ett lamphuvud på varje eftersom jag behöver mycket ljus. De flesta bilder fotograferar jag på bländare f/8, ISO 100 samt med polarisationsfilter på objektivet så det behövs mycket ljus. ELB 500 TTL kan ladda upp till 500Ws vilket behövs.
Anledningen till att jag mer och mer övergått till ELB 500 TTL är en blandning av enkel hantering och möjligheten att då och då använda två lamphuvuden på samma enhet som dessutom kan regleras individuellt via Transmitter Pro.

Aifo: Använder du TTL funktionen på ELB 500 TTL?

Paul: TTL använder jag aldrig för denna typ av fotografering men ibland kan det vara bra med HS för att sömlöst kunna övergå till riktigt snabba slutartider om jag behöver dämpa ned allmänljuset som t.ex. oönskat solljus.
Det finns andra tillfällen när TTL kan vara bra. Till exempel när jag ska fotografera miljöbilder från köket med personal som arbetar vid de olika stationerna.

Umbrella_PL_asian-bbq_bts

Aifo: Varför väljer du att ofta arbeta med paraply?

Paul: Som jag sa tidigare så är de föredömligt enkla att resa med. Inga lösa delar och de fälls snabbt upp och ned.

Aifo: Vilken typ av paraply använder du?

Paul: Jag fastnade direkt för Deep Umbrella, de lite djupare paraplyerna. Ofta använder jag Deep Umbrella White 125cm i kombination med diffusorduk som placeras bak på paraplyet. Paraplyets storlek i kombination med diffusorduken ger en stor, mjuk ljuskälla med relativt riktat ljus. Ganska likt en större djup softbox, typ Rotalux Deep Octa 100.

Umbrella_PL_asian-bbq_food

Paul: En annan favorit är det djupa transparenta paraplyet, Deep Umbrella Transparent 125cm. Oftast med Svart Bakre Panel, en svart duk med silverklädd insida som förhindrar ljusspill bakåt och riktar allt ljus framåt genom paraplyets transparenta ljus. Det gör att paraplyet blir som halv dome och ger ett härligt allmänljus.

Umbrella_PL_Mormor

Aifo: Många gånger placerar du en ljuskälla ovanför motivet. Det kan se lite farligt ut. Är du aldrig orolig att stativet ska tippa eller använder du tunga studiostativ för detta?

Paul: Här har vi en av de absoluta fördelarna med Elinchroms batteridrivna blixtar och tillbehör. Eftersom lamphuvudet är separerat från generator med batteri så blir lamphuvudet otroligt lätt. Dessutom har Elinchrom Deep Umbrella spröt av glasfiber som gör dem både lätta och hållbara.
Lamphuvudet på ELB 500 TTL försett med Deep Umbrella 125cm väger under 1300 g vilket gör att jag inte behöver släpa med mig tunga stativ.

Umbrella_PL_ELB1200out

Aifo: Vi ser att du många gånger har med en blixt försedd med reflektor och raster, placerad snett bakifrån. Vad ger den för effekt?

Paul: Den kompletterar ljussättningen och ger ett kicker light. Det stora paraplyet är huvudljus och blixten bakom med raster/reflektor ger ett lite hårdare ljus som lyfter fram detaljer i bilden. Påminner lite om ett solljus som kommer in genom fönstret.
När det finns möjlighet så händer det att jag placerar en blixt, med raster/reflektor eller paraply, utanför fönstret för att simulera dagsljus. Fördelen med blixt istället för ”riktigt” solljus är att jag under hela fotograferingen har samma ljus utan att den skyms av moln eller går ned bakom husen;).

Umbrella_PL_kina_mat_bts

Aifo: När du väljer paraply istället för t.ex. softbox, tycker du att du kan sakna något när du ljussätter?

Paul: Nu är det inte så att jag alltid använder paraplyer utan jag anpassar såklart utrustningen efter varje jobb. Vid den typ av matfotografering som många av mina kunder önskar fungerar det alldeles utmärkt med Deep Umbrella men om lokal och uppdraget kräver så jobbar jag gärna med softboxar som t.ex. Litemotiv Indirect 145×145 cm.

Umbrella_PL_kina_mat_food

Fotograf Paul Lindqvist tar lätt till sig ny teknik och har förmågan att använda den för att nå fantastiska bildresultat.
Oavsett om det är en maträtt eller ett företagsporträtt som ska avbildas så tillför Paul motivet det lilla extra som höjer bilden utöver det vanliga.

Följ Paul på sociala medier!

Instagram

ikon-insta-80px

Hemsida

ikon-webb-80px

Facebook

facebook