Till bloggen

Drinkfotografering – How i got the shot

16 februari, 2018 av

Uppdrag

Eckerö Linjen är en återkommande kund som jag plåtar för några gånger varje år. Det som är lite speciellt med denna kund är att alla uppdrag sker ombord på deras färja. Nu har jag fotat mat och porträtt för dem sen tidigare så jag känner till ”lokalen” jag skall fota i, vilket underlättar mycket inför planering och packing av utrustning.

Planering & Packning

Efter ha pratat med kunden hade jag en ganska bra idé vad de var ute efter. Kortfattat så skulle jag inte behöva fejk is,vax och massa andra styling rekvista … 🙂 Kunden ville ha omkring 30 drycker fotograferade främst för sina tryckta menyer, så drinkarna behövde se ut som de som serveras i baren.

Vi beslutade att fota dryckerna på baren med flaskorna i bakgrunden.

Jag började ljussätta scenen i mitt huvud och försökte lösa den största utmaningen att minimera starka reflektioner i glasen.

Från början visste jag att jag behövde minst 3 ljus, och förmodligen några backup. Utrymmet på färjan är ju ganska begränsat, och väldigt lågt i tak.

Då fotograferingen  var planerad att börja runt 20:00 tills vi är klara (lite efter midnatt) så fanns det inget befintligt ljus att tala om.  Anledningen till att vi fotar dessa tider är helt enkelt för att baren måste ju vara tom på gäster. 🙂

Utrustning

Setup

Huvudljus | ELB 1200

Keylight | ELB 1200 med Elinchrom indirect Litemotiv 145x145cm Recta

Skäl till att välja denna modifierare var helt enkelt att jag ville ha den största indirekta källan som jag kunde för att minimera reflektionernan i drinkglasen.

Optimalt skulle ha varit att ha den placerad lite mer åt sidan, men en bardisk ivägen så funkande det inte. Nu kan man forfarande se reflektionen i glaset, men de är inte så ”skrikiga”

Bakgrundsljus | ELC 500

Bakgrundsbelysning | ELC PRO HD 500 med en Elinchrom Rotalux 60x80cm.

Från början använde jag faktiskt en ELB 400 med Quadra reflektor och raster, det var dock alldelse för hårt ljus som resulterade i fula hårda skuggor bakom flaskorna.

Så jag bytte till en Rotalux 60x80cm och i processen, pajjade jag ett blixtrör… genom att släppa ELB huvudet från bardisken… så backup ELC PRO HD 500 kom till pass… 🙂

Detta ljus är förmodligen den viktigaste eftersom det belyser dryckerna bakifrån och separerar dryckerna från bakgrunden.

Overhead ljus | ELB 400

Toplight | ELB 400 med Elinchrom Rotalux 30x90cm stripbox

Här jag behövde en liten ljuskälla som skulle passa under ”bartaket”, syftet med detta ljuset var att få lite trevliga reflektioner ovanpå dryckerna (som cocktailbären mm) men också för att få lite mer ljus på bardisken.

ELB 400 verkligen skiner i situationer som denna, den är så lätt att den enkelt kan monteras på en c-stand + arm och placerad direkt ovanför dryckerna.

Sätta ljuset

Detta är vanligtvis hur jag arbetar när jag sätter ljus, jag placera  blixtarna baserat på min grova plan och börjar sedan att ta provbilder med en blixt åt gången. På detta sätt jag kan lätt se hur varje ljus påverkar scenen.

Här är ett bra exempel varför fota tethered till datorn är sådant ovärderligt verktyg. (till hur jag arbetar iaf). Bedöma ljus, exponering och fokus på baksidan av kameran är svårt, och något jag helst slipper om jag kan.

Sedan att kunden  lätt kan flagga och gradera bilder live är också kanon!  Detta göra att mitt gallringsarbete oftast redan är gjort när jag kommer hem.

Jag började genom att sätta upp en test drink så jag kunde få rätt ratio mellan blixtarna. Nedan kan ni se test bilden med varje enskilt ljus samt alla tillsammans.

Huvudljus | ELB 1200
Bakgrundsljus
Overhead Ljus
Alla 3 blixtar

Fotografera

Ljussättnigen ovan är i stort sett det jag körde på, ändrade sedan bara framingen.

Jag använde A99ii med min trogna Voigtländer 125mm/2.5 APO Lanthar SL I. Kameran var monterad på Gitzo GT5532LS med en Arca Swiss D4 växelhuvud huvud.

Jag fotar sällan handhållet om, D4 växehuvudet huvud gör livet mycket enklare när du behöver göra små exakta ändringra på en enskild axel. Väldigt mycket enklare än med en kulled.

För att få tillräckligt separation från den något ”röriga” bakgrunden valde jag blänadre f/4.5 | Slutartid 1/125 | ISO 100

Jag använde ett Lee kompendium med ett Lee polariseringsfilter (som äter ca 1,7 steg ljus) för att få bättre kontroll och över reflektionerna.

Nu i efterhand kunde jag förmodligen har använt  bländare f/3.2 för att få drinkarna att sticka ut ännu mer från bakgrunden. Samtidigt ville jag inte göra bakgrunden för suddig, utan jag ville fortfarande att man skulle kunna urskilja att det är tagna i en bar.

Nedan är en av de färdig bilderna.

Final image

Efterbehandling

Värt att nämna kanske är att jag hatar att rätta till misstag i efterhand, jag strävar alltid efter att få ljuset så bra som jag kan i kameran.  Detta jobb var inget undantag..:-) Mitt mål var att efterarbetet skulle bestå av den vanliga råkonverteringen samt lite retuschering av repor mm på drinkarna.

Obehandlad
Retuscherad

Sammantaget är jag mycket nöjd med resultatet, men viktigast av allt var att kunden också var väldigt nöjd. Det är tillfredsställande när man planerar visuliserar något och sedan när man utför jobbet så blir esultatet väldigt nära eller bättre! 🙂

Fotograf Paul Lindqvist tar lätt till sig ny teknik och har förmågan att använda den för att nå fantastiska bildresultat.
Oavsett om det är en maträtt eller ett företagsporträtt som ska avbildas så tillför Paul motivet det lilla extra som höjer bilden utöver det vanliga.

Följ Paul på sociala medier!

Instagram

Instagram

Hemsida

hemsida

Facebook

facebook